Barnreklam – en kvinnoangelägenhet

Snacka om kränkning – jag öppnar delar av min flickväns post! Hur kan jag? Jo det ska jag berätta.

All reklam riktad till föräldrar adresseras till mammorna. Så när bebisen fyller sex månader rasar det in blöjor, barnmatsreklam och annat krafs – allt till mamman i familjen. Så förstärks könsrollerna i vardagen: papporna får veta att de inte är tillförlitliga konsumenter, och mammorna får veta att det är deras ansvar att se till att barnen är mätta och belåtna.

Så därför står jag i hallen och sliter upp min flickväns post. För att kasta den. (Utom blöjorna förstås dom använder jag.)

2 reaktioner på ”Barnreklam – en kvinnoangelägenhet”

  1. jag höll på att bli arg över det i morse när jag tog in posten och såg blöjreklam adresserad till mig ( mamman )

    sen såg jag att det stod Till FAMILJEN: mitt namn+efternamn och blev jag istället lite småglad över att mitt namn räknades som familjenamn
    om det hade stått till FAMILJEN: min sambos namn+efternamn hade jag fnyst över att det är typiskt att mannens namn ska räknas som familjenamn

    ja det är krångligt det där =)

    bra blogg det här förresten

  2. vadå det är la pappans unge också?? elle..
    de är som om alla tycker att mamman tar mer ansvar när det gäller barnet..! det är illa säger ja ba..

Kommentarer inaktiverade.